Afsluiting Rijksstraatweg en Gebroken Meeldijk
Na ontwikkeling van het bedrijventerrein bij de Greenery is het
vrachtverkeer op de Rijksstraatweg enorm toegenomen. Aanvankelijk had
de Barendrechtse Greenery geen goede ontsluitingswegen. Jarenlang
hebben de bewoners van de Rijksstraatweg overlast gehad van zwaar
vrachtverkeer bestemd voor de Greenery, wat door de woonwijk van
Rijsoord zijn weg zocht naar rijksweg A16. Er was sprake van 12%
vrachtverkeer terwijl 7% normaal is. Met name 's nachts kwamen hele
collonnes vrachtwagens voorbij denderen omdat het veilingterrein 's
nachts afgesloten was en de vrachtauto's dan alleen via de Gebroken
Meeldijk, Noldijk en Rijksstraatweg naar de rijkswegen konden rijden.
Via de woonwijken van Barendrecht was het immers omrijden. Jarenlang is er
gepleit voor een andere ontsluitingsweg of het nachtelijk open stellen
van de veilingweg, ook bij de gemeente Barendrecht. Met de aanleg van
het Ridderkerkse Verenambacht en de Handelsweg/Verenambachtweg is
deze nieuwe ontsluitingsweg er in 2000 gekomen.
Aanvankelijk wilde de gemeente een verbinding maken van de Verenambacht
naar de Rijksstraatweg. Omdat dit zou leiden tot onaanvaardbaar hoge
verkeersdrukte, met heel veel vrachtverkeer op de Rijksstraatweg, is er
in het verkeersplan van de gemeente uit 1994 daarom, mede op
aandringen van de Stichting Oude Kern Rijsoord, besloten de verbinding
van de Rijksstraatweg naar dit bedrijventerrein en het toekomstige
Verenambacht in de toekomst te gaan verbreken. Inmiddels is de
verbinding van de Rijksstraatweg-Noord naar de verbindingsweg
afgesloten met een bussluis en is ook de Gebroken
Meeldijk afgesloten met een bussluis. Met het afsluiten van de
Rijksstraatweg en de Gebroken Meeldijk, is de hoeveelheid verkeer en
met name de hoeveelheid vrachtverkeer op de Rijksstraatweg sterk
afgenomen. En 's nachts kunnen de bewoners weer gewoon slapen, ook met
open raam.
De
laatste jaren is de hoeveelheid verkeer en vrachtverkeer helaas
langzaam weer toegenomen. Omdat de rijkswegen vaak vol staan en er geen
goede verbindingswegen zijn tussen de bedrijventerreinen van
Zwijndrecht en Barendrecht, gaat toch veel verkeer over de
Rijksstraatweg en de Langeweg. Bij ongevallen op de rijkswegen, staat
de Rijksstraatweg vol met sluipverkeer. De Stichting heeft jaren
geleden al
geopperd langs de spoorlijn Barendrecht-Zwijndrecht een nieuwe weg aan
te leggen, voorzien van geluidsschermen tegen weg en spoorgeluid, om de
industriegebieden van Zwijndrecht en Barendrecht met elkaar te
verbinden. Inmiddels is een dergelijke weg in de toekomstplannen van de Drechtsteden opgenomen.
Helaas
zijn de plannen voor bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard
doorgedrukt. Men claimt dat al het verkeer via een voor Nederland
unieke megarotonde kan worden afgewikkeld. Hierbij is men er echter wel
vanuit gegaan dat er geen files staan op de snelwegen. De door ons
gewenste scheiding tussen het bedrijventerrein en de Rijksstraatweg is
nog niet gerealiseerd. Wel hebben een verbinding van het
bedrijventerrein naar de Hoogzandweg voorlopig uit de plannen gekregen.
Dat zou helkemaal een fantastische sluiproute zijn.
De Stichting Oude Kern Rijsoord
blijft zich hard maken voor een 'rustige' Rijksstraatweg en wil geen
extra vrachtverkeer door de wijk.
Bussluis aan het einde van de Rijksstraatweg-noord
Nadere inlichtingen: info@oudekernrijsoord.nl