Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard
In
de streekplannen Zuid-Holland-Zuid was lange tijd een bovenregionaal
bedrijventerrein opgenomen in de Hoeksche Waard. Langdurig en
voortdurend verzet van alle gemeenten en verenigingen in de Hoeksche
Waard heeft uiteindelijk voor hen resultaat opgeleverd.
Helaas
betekende
dit dat een deel van dit bovenregionale bedrijventerrein nu bedacht is
in de polder Nieuw-Reijerwaard bij Rijsoord. De gemeente Rotterdam wil
hier havengerelateerde bedrijven vestigen. Wethouder de Boef (CDA) van
de gemeente Ridderkerk heeft in 2010, 10 dagen voor de verkiezingen een
principe akkoord ondertekend waarin Ridderkerk heeft ingestemd met de
ontwikkelingen van 70 ha bedrijventerrein maar dan voor de
agroindustrie. Deze bedrijven zouden behoefte hebben aan uitbreiding.
De
ondertekening gebeurde ondanks massaal verzet van de burgers. Bij de
verkiezingen werden de zittende partijen weggevaagd en werd door de
burgers massaal gekozen voor partijen die tegen Nieuw-Reijerwaard en de
tram waren: Leefbaar Ridderkerk en SGP. De nieuwe wethouder van
Leefbaar Ridderkerk Ad Los heeft daarop geprobeerd het tij te keren
danwel de gevolgen voor de bewoners van de Rijksstraatweg te
verminderen.
Helaas was de provincie daar niet gevoelig voor en
heeft ondanks het ontbreken van draagvlak de plannen doorgedrukt.
Nadat de provincie heeft gedreigd met een aanwijzing en een
grenscorrectie, is de gemeenteraad overstag gegaan. Wethouder Los is
hierop afgetreden omdat hij het niet eens was met dit besluit. De
nieuwe wethouder van Leefbaar Ridderkerk Sjon Stout stond daarna
positief
tegenover de ontwikkeling van Nieuw-Reijerwaard. Zowel SGP als Leefbaar
Ridderkerk zijn nu voor de aanleg van Nieuw-Reijerwaard. De door
oud-wethouder Los opgerichte nieuwe partij "Echt vor Ridderkerk" heeft
helaas onvoldoende stemmen gehaald voor een meerderheid.
Polder Nieuw Reijerwaard met op de achtergrond de Rijksstraatweg
De
stichting en andere verenigingen hebben steeds
bezwaar gemaakt tegen de plannen (zie ook structuurvisies). Helaas was
er tegen de structuurvisie geen beroep mogelijk. Er is bij de
locatiekeuze geen toetsing
gedaan op de milieu-effecten van een dergelijk bedrijventerrein voor
Rijsoord en Ridderkerk. De burgers konden pas echt bezwaar maken tegen
het inpassingsplan (=bestemmingsplan). Door de regering is
besloten
dat de ontwikkeling van Nieuw-Reijerwaard van belang is om de crisis
tegen te gaan en heeft het project daarom onder de Crisis- en
Herstelwet geplaatst. Dit betekent dat er een kortere procedure wordt
gevolgd en dat overheden geen zienswijzen mogen indienen. Eén van de
zeer onlogische gevolgen
hiervan is ook dat er niet meer naar
alternatieve locaties behoeft te worden gekeken. Terwijl deze locatie
zeer
onlogisch is. De bereikbaarheid van de locatie is slecht. De bestaande
op- en afritten naar A15 en A16 bij Barendrecht en Zwijndrecht staan
dagelijks al vast en naar beide op- en afritten zijn of worden studies
gedaan om de file-vorming te verminderen. Ook de rijkswegen A15
en A16 staan dagelijks vol met files.
In
de rapporten van Rotterdam Vooruit is gekeken naar de
verkeersdrukte en de verkeersprognoses voor 2020. Hieruit is gebleken
dat de verkeersproblemen op Brienenoord-Algra corridor, die nu al vaak
vast staat, in de
toekomst eigenlijk niet goed op te lossen zijn. Eén van de aangedragen
oplossingen, een verbinding van de A15
naar de A20 van Ridderkerk naar Nieuwerkerk via de Krimpenerwaard,
zou wel verlichting kunnen geven maar leidt tot knelpunten op andere delen van
deze corridor (zie rapport herontwerp
algrabrienenoordcorridor, algrabrienenoord 1 en algrabrienenoord
2). Desondanks wordt een regionale
brugverbinding van Ridderkerk naar Krimpen aan de IJssel via de
Rijnsingel of de Randweg gezien als de oplossing voor deze
problematiek.
De Voorweg in de polder Nieuw Reijerwaard
De ontsluiting van het
industriegebied zelf is een groot probleem. Immers de IJsselmondse
knoop is nu al een problematische aansluiting op rijksweg 15. Het maken
van een nieuwe op- en afrit naar de A15/A16 voor dit bedrijventerrein is nabij de twee
drukste knooppunten van Nederland (Ridderkerk Noord en Zuid)
onmogelijk. Alle andere op- en afritten betekenen dat de vrachtauto's
door de woonwijken van Ridderkerk, Rijsoord of Barendrecht gaan rijden. In het rapport "Verkeersstudie IJsselmondse knoop en Nieuw Reijerwaard"
is onderzocht hoe de verkeersproblematiek rond de IJsselmondse knoop
kan worden opgelost en is tevens gekeken hoe het toekomstige
bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard daarop van invloed is. In dit
rapport is de belangrijkste vraag:
‘’Is de ontsluiting van 90
ha bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard mogelijk”. In dit rapport wordt
op blz 35 een overzicht gegeven van de hoeveelheid verkeer op bestaande
bedrijventerrein in de regio Rotterdam. In het rapport is voor
Nieuw-Reijerwaard uitgegaan van een verkeersproductie van maximale 255
mvt/ha en een minimale verkeersproductie van 62 mvt/ha. In vergelijking
met de verkeersproductie van 790 mvt/ha op containerindustrieterrein
Gadering is dit erg laag.
terrein | oppervlak (ha) | mvt /etmaal | mvt/ha |
2004 | | | |
Gadering | 24 | 18970 | 790 |
Distripark Eemhaven | 33 | 5681 | 172 |
Veren Ambacht | 16 | 896 | 56 |
2020 | | | |
Dierenstein | 27 | 6884 | 255 |
Greenery | 38 | 2363 | 62 |
Gebroken Meeldijk | 15 | 2111 | 141 |
Ziedewij | 12 | 3149 | 262 |
Verkeersproductie bedrijventerreinen Rotterdamse regio; bron RVMK 2004 en 2020
In
dit rapport worden verschillende ontsluitingen van Nieuw-Reijerwaard
onderzocht. Het rapport concludeert dat bij: "Met een aantal
ingrijpende infrastructuurmaatregelen ruim 70 hectare bedrijventerrein
Nieuw Reijerwaard ontwikkeld kan worden uitgaande van een
verkeersproductie van 255 motorvoertuigen per hectare. Indien meer
hectare wordt uitgegeven is de kans groot dat het verkeer op de
IJsselmondse Knoop niet meer verwerkt kan worden. De ingrijpende
infrastructuurmaatregelen zijn het verleggen van de Verbindingsweg incl.
combinatie met een Reconstructie van de IJsselmondse Knoop met daarbij
een Lus van de Verbindingsweg naar de A38.
Gevolgen
verleggen verbindingsweg (rood= toename verkeer; groen is afname
verkeer)
Gevolgen lus naar A38 (rood= toename verkeer; groen
is afname verkeer)
Uitgaande van de maximale verkeersproductie
van 255 mvt/ha kan maximaal 74 ha industrieterrein worden ontwikkeld in
Nieuw-Reijerwaard indien beide infrastructuurmaatregelen worden
genomen. Daarbij moet bedacht worden dat 255 mvt/ha in vergelijking met
Gadering zo hoog niet is en dat er in het rapport vanuit is gegaan dat
er geen files zijn op de rijkswegen. Kosten voor deze
infrastructuurmaatregelen bedragen volgens het rapport ruim 27 miljoen
euro.
In
de businesscase Nieuw-Reijerwaard uit 2008 is men in het worstcase
scenario uitgegaan van 20 miljoen euro. Inmiddels heeft men een
megaturborotonde met 5-6 armen bedacht op de plek waar nu de
IJsselmondse knoop ligt. De kosten voor deze rotonde bedragen 41
miljoen euro. Waterschap Hollandse Delta heeft een contra-expertise op
laten stellen over deze rotonde omdat zij als wegbeheerder van de
IJsselmondse knoop vinden dat de voorgestelde rotonde niet voldoet aan
de "duurzaam veilig" eisen. Zij worden echter pas na afloop van de
procedure betrokken i.v.m. de Crisis en Herstelwet. In de wandelgangen
wordt geopperd dat er een besparing van 41 miljoen kan worden behaald
door de rotonde te laten vervallen. Men gaat de rotonde ook pas
aanleggen als er al 38 ha bedrijventerrein ligt. Men is nu uitgegaan van 211 mvt/ha.
De
keuze voor de locatie is ook strijdig met het beleid van de provincie
Zuid-Holland. In alle rapporten en studies wordt aangegeven dat de
leefbaarheid van
Rotterdam-Zuid en het eiland IJsselmonde moet verbeteren. De aanleg van
nog een bedrijventerrein in dit al overbevolkte gebied zal daar geen
positieve bijdrage aan leveren. De luchtkwaliteit en de
geluidsbelasting staan in dit gebied al erg onder druk en worden
overschreden. Ook om deze reden is de locatie niet logisch.
De
keuze voor Nieuw-Reijerwaard is gebaseerd op het feit dat de tuinders
ter plaatse weg wilden omdat de glastuinbouw ter plaatse niet
levensvatbaar meer zou zijn. In de studie Deltapoort, die kijkt naar de
inrichting van Oost-IJsselmonde, wordt door de provincie aan gegeven
dat er in Oost-IJsselmonde behoefte is aan 100 ha glastuinbouwgebied.
Men heeft daarbij nu gekozen voor 50 ha in de resterende polder
Nieuw-Reijerwaard bij de Lagendijk en 50 ha bij de
Munikkensteeg/Langeweg in Zwijndrecht.
In deze tijden van crisis en
bezuiniging is het uiterst merkwaardig dat men in Nieuw-Reijerwaard
tegen veel geld tuinders gaat uitkopen die dan 500m verderop weer
opnieuw mogen beginnen. Dit nog even afgezien van het feit dat een
aanzienlijk deel van de tuinders helemaal niet weg wil uit
Nieuw-Reijerwaard. Het lijkt op een uit de hand gelopen lobby van
een paar tuinders en de Greenery. En natuurlijke de lobby van de
Hoeksewaarders om het bedrijventerrein te weren.
De oude kreek de Blaakwetering naast polder Nieuw Reijerwaard
Uit het beleid
inzake glastuinbouw van de provincie Zuid-Holland blijkt dat ze uitgaan
van een nul-beleid. Gaat er ergens glastuinbouw weg dan moet dat op een
andere locatie terug komen. Verder gaat men hierbij uit van
concentratie van glastuinbouw en van enkele greenports. het
belangrijkste greenport ligt in het Westland. Van de Greenery in
Barendrecht wordt gezegd dat deze historische betekenis heeft en daarom
gehandhaafd wordt. Indien men naar het eiland IJsselmonde kijkt, kan
men zien dat hier overal sprake is van uitbreiding van woningbouw
(Carnisselande maar ook Volgerlanden). Kortom landbouw is hier gedoemd
te verdwijnen en glastuinbouw ook. Derhalve heeft een Greenery hier
misschien wel historische waarde maar is niet meer op zijn plaats,
zeker niet als men serieus de leefbaarheid wil verbeteren.
In
april 2012
is de notitie reikwijdte en detailniveau door de Provincie ter inzage
gelegd en kon men over de inhoud van de
milieueffectrapportage een zienswijze indienen. Eind 2012 is het
ontwerpinpassingsplan ter inzage gelegd. In augustus 2013 is het
inpassingsplan vastgesteld. Hiertegen is onder andere door onze
stichting beroep aangetekend. De Raad van State deed haar uitspraak in
augustus 2014. Uiteindelijk is het wel gelukt bedrijven met een
zwaardere milieucategorie (categorie 4.2) uit het plan te krijgen en
moest de provincie de ovonde als verplichting opnemen in het plan. Ook
moest er nader onderzoek naar de geluidsbelasting worden gedaan.
Eind 2014 werd het gewijzigde inpassingsplan opnieuw vastgesteld.
Men heeft de ovonde nu weliswaar als verplichting opgenomen maar deze
behoeft er pas te zijn als 40% van de bedrijven er al zit. De ovonde
zal dus aangelegd worden als er al bedrijven zitten. Dit zal voor deze
bedrijven enorme overlast geven. Wederom heeft onze stichting beroep
ingesteld, met name tegen het feit dat de rotonde niet voorafgaand aan
de bouw wordt aangelegd. In november 2015 heeft de Raad van State
opnieuw uitspraak gedaan en alle bezwaren afgewezen.
Het
gaat nu om een bedrijventerrein van 96 ha bedrijventerrein met maximaal
3 lagen bedrijven. De ontsluiting wil men regelen via een grote ovonde
en een
tweede ontsluitingsweg via de
Voorweg naar de Verenambachtweg. De omstreden 3e ontsluitingsweg door
de boomgaard zit (nog) niet in de plannen. De bouwhoogte is minimaal
30m hoog met mogelijkheden om te verhogen naar 37,50m. Men wil
tevens 3 windmolens plaatsen langs de verbindingsweg en een
biovergistingsinstallatie is mogelijk gemaakt. In de bijlagen bij het
exploitatieplan wordt door het taxatiebureau wat de waarde van alle
gronden heeft getaxeerd, verklaard dat er exorbitant hoge bedragen zijn
betaald aan het tuinderscluster: €105,/m2 terwijl de waarde op dat
moment €45,-/m2 was. Dit is zeer onverantwoordelijk ongaan met
gemeenschapsgeld. Totaal is door de Gemeenschappelijke Regeling 72
miljoen uitgegeven aan deze grond. Die 72 miljoen is nu nog maar zo'n
30 miljoen waard.
Frappant is dat er vrijwel geen interesse
is voor het bedrijventerrein en dat de prijs van de grond (€310,-/m2)
veel te hoog is en veel hoger is dan vergelijkbare bedrijventerrein in
de omgeving. De gangbare prijs is daar €100-150,-/m2. Toch wordt dit
plan doorgedrukt.
Inmiddels heeft Comité Nieuw Reijerwaard een
klacht neergelegd bij de Europese Commissie over het feit dat er geen
inspraak mogelijk is geweest ten tijde van de keuze voor de locatie
Nieuw-Reijerwaard en dat bij deze keuze niet is gekeken naar de
milieu-effecten. Deze klacht is in behandeling genomen. Indien de
klacht gehonoreerd wordt, kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Men
zou zelfs gedwongen kunnen worden de procedure opnieuw te doorlopen.
Stichting
Oude Kern Rijsoord heeft ook klacht ingediend bij de Europese Commissie
maar dan over de ongeoorloofde staatssteun die gemeenten, provincie en
rijk aan dit project geven. De aanleg van de rotonde wordt immers voor
een groot deel door hen betaald en niet door de nieuwe bedrijven.
Normaliter worden alle ontwikkelingskosten (dus ook de kosten van de
ontsluiting) doorberekend aan de klanten (toekomstige bedrijven). In
dit geval is dat niet zo. Als deze klacht gehonoreerd wordt dan zullen
de toekomstige bedrijven naderhand alsnog voor deze kosten opdraaien.
Comité
Nieuw Reijerwaard heeft een mooi alternatief plan ontwikkeld voor de
polder Nieuw Reijerwaard. Daar kunt meer over vinden in het stuk
Woonwijk Nieuw Reijerwaard.
Voor nadere inlichtingen: info@oudekernrijsoord.nl
.